سفارش تبلیغ
صبا ویژن



درباره ی فرشچیان -

محمود فرشچیان

 استاد بزرگ نقاشی

 Ostad Farshchiyan

استاد محمود فرشچیان در سال????در شهر هنرپرور اصفهان دیده به جهان گشود. پدرش که مردی هنر دوست بود با توجه به اشتیاق فرزند به هنر نقاشی ، او را به کارگاه استاد حاج میرزا آقا امامی رهنمون شد. وی سپس در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان از استاد عیسی بهادری تعلیم گرفت. پس از پایان این دوره به اروپا رفت و چند سالی درآنجا به مطالعه و بررسی آثار نقاشان برجسته غرب همت گماشت و در نتیجة همین مطالعات بود که به رهیافتی تازه از هنر نقاشان با معیارهای جهانی رسید.

پس از بازگشت به ایران کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز کرد و پس از مدتی به مدیریت اداره هنرهای ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد. در این میان با کار و کوشش مداوم و خلق اثار شگفت انگیز ، آوازه هنری او در ایران و در فراسوی مرزها گسترش یافت.

chogan-farshchiyan

 

استاد فرشچیان در حیطه نقاشی ایرانی به وجود آورندة سبک و مکتب خاصی است که در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر، با ابداع شیوه های نو، قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی را افزایش داده است. او این هنر را غنا بخشید و از حالت الزامی یک پدیده متکی به شعر و ادبیات رها ساخت و رسالت و ارزشی در حد سایر هنرها در نقاشی ایرانی پدید آورد. نقاشی های او دارای تخیل بسیار قوی در خلاقیت ، طرحهای پرحرکت ، با قدرت ، متنوع و سرشار از زیبایی است. نقاشی های استاد آمیزه دلپذیری از اصالت و نوآوری است. وی با خطوط روان و ترکیب بندی های ظریف و مدور، راز و رمزها و اشارات درونی نهفته را در آثار خود به وجود می آورد. در همین حال با نوآوری در گزینش موضوع و پرداخت اثر به گستره ای فراتر از قابلهای مرسوم می رسد. رنگهای تابناک و مواجی که در آثار استاد دیده می شود ، آیتی است از ابتکار که افسانه ای به نظر می رسد.

آثار استاد فرشچیان در بیش از صدها نمایشگاه فردی و جمعی در ایران و سایر کشورها برپا گشته و با استقبال بسیار زیادی روبه رو شده است. برگزاری نماشگاههای پی در پی معرفت شهرت ایشان در پهنة جهانی است به گونه ای که موزه ها و کتابخانه ها و مجموعه داران شخصی و عاشقان هنر به داشتن قطعه ای از آثار او مباهات می کنند.

عمده آثار استاد در چندین جلد کتاب بسیار نفیس و ارزنده و همین طور در قالب پوستر و کارت پستالهای زیبا به چاپ رسیده است. دو جلد کتاب آثار وی در زمره «برگزیده آثار یونسکو» در پاریس قلمداد شده است. همچنین دریافت مدالها ، جوایز و تقدیرنامه های مختلف مقام والای هنری وی را متجلی می سازد. پاداش حقیقی و ارزش هنری وملی استاد، استقبال بی نظیر از سبک و مکتب جدید و شناخته شده او در نقاشی اصیل ایرانی است ، به خصوص علاقه مندی پویندگان و پیروان بسیاری که در ادامه روش و سبک او به ارائه این هنر مشغولند.

با تأسیس موزه استاد فرشچیان در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، سازمان میراث فرهنگی کشور بر آن شد تا فرصتی برای عموم هموطنان عزیز و هنر دوستان جهان فراهم آورد تا از آثار این هنرمند بزرگ در یک مجموعه زیبا بازدید به عمل آورند. در این موزه بالغ بر هفتاد اثر از آثار استاد گردآوری شده است.

همچنین کلیة طراحی های ضریح مطهر و منور ثامن الائمه حضرت علی ابن موسی الرضا‌(ع) و عضویت در هیئت اجرایی و نظارت کامل و دقیق بر ساخت این اثر شکوهمند، یادمانی است خجسته در تاریخ فرهنگ و هنر ایران که استاد به صورت افتخاری انجام داده و به این توفیق ، مفتخر است.

farshchiyan

 

نمایشگاهها:

استاد فرشچیان در فاصله سالهای ???? و ???? ، در ?? نمایشگاه گروهی شرکت نموده و ?? نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است. او به مناسبت خلق آثار برجسته هنری در سراسر جهان مورد تجلیل قرار گرفته است.

آثار استاد در شهرهای زیر به نمایش درآمده اند:

الجزیره، فلورانس، مونیخ، سالک لیت سیتی، پکن، کراچی، نیویورک، شانگهای ، شیکاگو،کی اف، پاریس، تهران، استامبول، لاهور، راولپندی، وین، اصفهان، میلان، رم، واشنگتن، دی .سی.

hafez-farshchiyan

 

asare ostad farshchiyan

 

naghashiye ostad farshchiyan

 

M-Farshchiyan

 

naghashiye farshchiyan

 

Ostad Mahmood Farshchiyan



نویسنده » عباس . ساعت 6:11 عصر روز دوشنبه 87 تیر 3